Hoe je je huis sneller verkoopt, met open huizen dagen en marketing van nu voor de beste prijs
Vroeger was dat voor de makelaar een peulenschil. Er was een tijd dat je een huis verkocht door gewoon aanwezig te zíjn als makelaar.
De makelaar wist welke huizen te koop stonden. Jij niet.
Makelaars waren je enige informatiebron. Dan is er voor een makelaar niet veel marketing en sales nodig.
Die tijd ligt al een tijd achter ons.
Een huis snel verkopen doe je nu met marketing en salesvaardigheden. Kopers aantrekken en ze vervolgens helpen bij de beslissing.
Maar veel elementen van traditionele makelaardij werken nog steeds alsof het 1997 is.
80% van de tijd gaat bij traditionele makelaardij in 2 dingen:
80% van de tijd gaat zitten in deze twee dingen:
– In de auto zitten voor afspraken
– Door een huis lopen en volwassen mensen vertellen wat een keuken is en wat een badkamer is.
bezichtigingen, open huizen dagen: de gelegenheid waarbij de ene volwassene de andere volwassene vertelt wat een keuken en een badkamer is
Lees op social media de posts door waarbij makelaars klagen/opscheppen over hun ‘enorme drukte’ en ‘gebrek aan tijd’.
Het gaat altijd over bezichtigingen doen en van hot naar her rijden voor afspraken.
Er is een Jiskefet sketch die de spijker op zijn kop slaat.
Een overhaaste makelaar komt te laat bij een bezichtiging en spoort de kijkers aan om zelf maar hun rondleiding te doen zodat hij nog even wat telefoontjes kan gaan doen. Wel een beetje snel, de volgende afspraak wacht. Druk druk.
Begrijp me niet verkeerd, je kunt op die manier nog steeds huizen verkopen.
Want ja, het werkte in 1997, dus waarom veranderen?
Een telefoon uit 1997 werkt ook nog.
Een televisie ook.
Zelfs een PC zal het nog wel doen.
Maar de moderne alternatieven zijn sneller, beter en efficiënter.
Superieur in elk opzicht.
Het zelfde verhaal bij Snel Huizen Verkopen en Huizen Verkocht Krijgen.
Ik neem aan dat je zo snel mogelijk je huis wilt verkopen, tegen de beste prijs, met de minste rompslomp, toch?
Waarom zou je dan je huis verkopen alsof het nog steeds 1997 is?
Marketing voor een huis? Daar hebben we het véél te druk voor
Als je net rustig zit komt er een telefoontje binnen.
En over een half uur heb je een bezichtiging.
Daarna nog een verkoopafspraak.
Oh ja, je moet ook nog even langs de notaris vandaag.
Dus wanneer neem je de tijd voor een marketingplan voor die nieuwe woning?
Antwoord? Die tijd neem je niet.
Het huis moet snel op Funda. Als er iets meer energie in de aanmelding ging zou je bovenaan kunnen komen, maar 97% van de tijd is de aanmelding niet compleet. Druk druk, haast haast, snel snel.
Het is inmiddels zo gek geworden dat ‘huizen exclusief verkopen via Facebook’ serieus genomen wordt.
De waanzin van een huis snel te verkopen via Facebook
Vervolgens laat je er eentje volledig links liggen. Niet wetende of daar een beter bod vandaan dat verkocht huis had kunnen komen.
Dat is niet modern, hip, snel of slimme marketing.
Het is geld weggooien.
Gokken dat de beste koper op Facebook kijkt en niet op Funda. Of op Funda en niet op Facebook?
En waarom?
Druk druk.
Haast haast.
Snel snel.
Het huis moet snel online en snel verkocht worden
Op naar de volgende.
Als we heel even adem zouden halen en zouden nadenken zouden we alles eraan doen om de marketinglancering van dat nieuwe huis zo goed en compleet mogelijk te doen, zodat we het huis voor de beste prijs verkocht krijgen.
Dat kost in het begin veel tijd, maar het levert het beste verkoopresultaat op voor een huis. Kan een verschil zijn van duizenden of tienduizenden euro’s.
Best de moeite waard.
Bezichtigingen inplannen – waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?
Vervolgens komen er reacties.
Minder dan je had kunnen krijgen met een volledige vermelding.
Minder dan je had kunnen krijgen met een promotiebudget op Facebook.
Maar er komen reacties. Want de markt helpt een handje.
Als het hard waait kan een kalkoen ook vliegen
In plaats van afspraken samen te voegen en te zorgen voor sfeer, voor kopers die elkaar zien, voor een gunstige onderhandelingspositie…
… plant een traditionele makelaar losse bezichtigingen in.
Zo kun jij als verkoper vijf, tien, vijfentwintig keer alles opruimen, zorgen dat je er niet bent, alles spic en span hebben, vragen om feedback etc.
Dat is de eerste keer best spannend.
De vijfentwintigste keer niet meer. Dan is het gewoon frustrerend.
Niemand heeft dan meer zin in open huizen dagen en om zijn of haar huis verkocht te krijgen.
We hebben het al eerder gezegd en ik zal het nog eens zeggen:
Losse bezichtigingen inplannen bij het begin van je verkoop is net zo logisch als Donald Trump die een klimaatconferentie organiseert.
Dus geen losse afspraken maar een evenement. Zo doen de slimste marketingkoppen op de wereld het ook.
Is je dit weleens opgevallen?
Bij de lancering voor de nieuwste smartphone hoeft niemand een losse afspraak in te plannen met een telefoonverkoper. Er wordt een evenement georganiseerd.
Bij opening van ticketverkoop voor een concert hoef je geen losse afspraak te maken met een ticketverkoper. Er wordt een evenement georganiseerd.
Dat zijn allebei transacties van een paar honderd euro.
Maar wordt er een schilderij van Rembrandt of van Gogh verkocht… dan is het vrijwel altijd met een evenement. Waarbij bieders elkaar kunnen zien. Voor de juiste sfeer en dynamiek.
Exclusieve auto’s van enkele tonnen? Goed geraden. Daar wordt een evenement georganiseerd.
Dat is best een gedoe om te organiseren als je gewone makelaardij gewend bent. Wij doen het al bijna tien jaar zo. Om het voor kopers makkelijk te maken noemen we het een open huis, open huizen dagen.
Alleen is het geen open huis dag zoals je gewend bent. Het is een open huis op de best mogelijke manier.
Omdat dit het beste verkoopresultaat oplevert voor een huis.
Kan een verschil zijn van duizenden of tienduizenden euro’s wanneer je je huis verkoopt.
Als je een evenement organiseert hoef je niet de hele dag losse bezichtigingen te doen.
Dan is er tijd om na te denken over marketing. Het belangrijkste onderdeel van allemaal.
Dan ga je vanzelf dingen zien. Dingen slimmer doen
Moderne Marketing om Huizen Sneller te Verkopen
Heilige regel voor elke advertentie online: “zorg dat er een Call to Action is”
Maar in bijna geen enkele tekst op Funda zit een ‘call to action’.
Toen we dat wel begonnen te doen kregen we met een CTA 3x-5x zoveel geïnteresseerden als zonder CTA.
Dat rolde uit onze test.
Een test die we konden doen omdat we 80% van de tijd in marketing steken. Omdat we niet constant rennen naar de volgende losse afspraak.
Als je tijd neemt voor marketing ontdek je:
- hoe je bovenaan bij Funda komt met een huis en waarom 97% slechter dan nodig staat (ook de mensen die denken dat ze het goed doen)
- dat prijsankers een betere prijs voor een huis kunnen opleveren.
- dat dat huizen verkocht worden alsof de tijd heeft stilgestaan
- dat een evenement veel logischer is dan losse bezichtigingen
- hoe je ervoor zorgt dat je van vrijwel elke kijker een bod krijgt voor je huis zodat je verder in gesprek kunt
- dat het waanzin is om ‘alleen’ Facebook of ‘alleen’ Funda te gebruiken
- dat vraagprijzen gevaarlijk zijn
- hoe je met de “Funnel Methode” de allerbeste kopers voor jouw huis zover krijgt dat ze hun interesse duidelijk maken op Facebook
- hoe je juist die beste groep aanspreekt zodat jouw huis constant terugkomt in plaats van concurrerende huizen
- Je ontdekt dat soort zaken. waardoor je sneller kan verkopen
En meer.
Maar waarom zouden we woningen sneller en beter verkopen?
We verkopen huizen toch zo ook wel?
Wordt elke dag gedaan.
Dus waarom zou je huizen sneller en beter verkopen met marketing van nu?
- Omdat je weet dat er een betere, efficiëntere, snellere manier van verkopen is van jouw huis.
- Omdat je weet dat er geld blijft liggen op tafel wanneer je je huis verkoopt alsof het 1997 is.
- Omdat je weet dat je meer risico loopt door het ouderwets aan te pakken
- Omdat je in één evenement klaar kan zijn in plaats van talloze keren opruimen.
- Omdat je niet het risico wilt lopen minder kijkers te krijgen, minder biedingen te krijgen en minder opbrengst te krijgen door marketing op de laatste plaats te zetten wanneer de verkoop er is.
- Omdat je niet allerlei opstartkosten en opzegkosten wilt betalen aan een makelaar die geen garanties biedt.
Dat zijn een paar redenen waarom.
Gratis hulp
We helpen elke dag mensen met alles rondom de verkoop van hun huis. Als er iets is waar je hulp bij nodig hebt, vragen over hebt of onze mening over wilt weten – neem contact op of reageer hieronder in de reacties. Geen verplichtingen, geen kosten en geen adders, gegarandeerd.
De kortste route is een gratis rapport aanvragen. Dan heb je alle info in één keer op de goede plaats.
Maak jij deze 4 fouten bij de verkoop van je huis?
👉Download jouw gratis rapport👈
Download het gratis rapport direct en ontdek:
Eén Fout Waarmee Je 4 Van De 5 Kopers Onnodig Voor Je Huis Wegjaagt.
Hoe Laaghangend Fruit Verslaving Ervoor Zorgt Dat Je De Beste Kopers Misloopt.
Vorige Eeuwse Drempels Die Duizenden Euro's Kosten.
Hoe Een Bizar Getal Ervoor Kan Zorgen Dat Je 500% Meer Reacties Krijgt.
Stressloos Verkopen Met De Meest Succesvolle
Marketingtechniek Ter Wereld.
Hoe Kopers Worden Weggestuurd En Afgewimpeld Zonder Dat Je Het Merkt