De eerste vier weken van de verkoop van je huis maken of breken je verkoop. Jammer genoeg laten de meeste huizenverkopers het juist in het begin liggen om hun huis goed te koop te zetten! Dat zorgt voor:
- De slechtst mogelijke onderhandelingspositie
- Duizenden euro’s lagere opbrengst dan mogelijk
- Maanden onnodige extra stress
Hieronder lees je drie dingen die bijna elke huis verkoper vergeet of verkeerd doet als hij zijn huis in de verkoop zet.
Dit zijn niet dezelfde dingen die je altijd leest. Ik ga je niet vertellen dat je de gordijnen moet opengooien, eens goed moet poetsen en een appeltaart moet bakken.
Dit zijn tips die niet zijn gebaseerd op de manier waarop makelaardij altijd al is gedaan, maar gebaseerd op logisch nadenken.
Dat logisch nadenken hebben we in praktijk gebracht in heel Nederland en nu zijn we 10 jaar en 1000+ verkochte huizen verder
3 Onmisbare Tips Als Je Jouw Huis Te Koop Zet.
Tip 1 – Losse bezichtigingen zijn de slechtst mogelijke keuze
De beste tijd om je huis te verkopen, de beste kans die je hebt, dat is het begin.
Het huis is nieuw op de markt, kopers hebben het nog niet gezien, alles werkt in je voordeel.
Dit is hét moment om de meeste kopers te trekken.
Het is zelfs bevestigd door Erik de Wit in een onderzoek naar meer dan twintig jaar aan vastgoedtransacties.
Een huis verkoopt het best en het snelst als het nét op de markt is.
Mis je het moment dan loop je geld mis.
Niet alleen onze mening, dr. Erik de Wit heeft er zelfs een onderzoek naar gedaan gebaseerd op meer dan 20 jaar aan vastgoedtransacties. Lees hier de samenvatting van het onderzoek.
Eén van de conclusies: Als de lancering niet goed loopt en niemand koopt het huis bij de start, dan wordt het met de dag moeilijker.
Na een tijdje denkt zo ongeveer elke kijker:
“waarom staat het al zo lang?”
“Wat is er mis met het huis?”
Dan zit je als verkoper dus in de slechtst mogelijke onderhandelingspositie.
Dus wat doen we om in te spelen op dat lanceermoment? Om het maximale eruit te halen als de interesse op zijn hoogst is?
Antwoord: bar weinig. Eigenlijk hetzelfde dat we doen als een huis 3 maanden te koop staat. Of 6 maanden. Of een jaar.
Hier de volgorde:
- Geïnteresseerde belt
- Makelaar plant afspraak in
- Makelaar (of jijzelf als je een doe-het-zelf makelaar kiest) loopt door het huis en vertelt volwassen mensen: “dit is de keuken… dit is de badkamer”
- Op het einde zeggen kijkers dat ze erover nadenken
Als eigenaar ben je er als het goed is niet bij. Je hebt wel alles opgeruimd, zorgt dat je een uurtje weg bent en komt weer terug. Dat doe je net zolang tot de koper is gevonden. Twee keer, vijf keer, tien keer – het hangt er van af hoe snel er een bod komt.
Een klant stapte naar ons over nadat ze 48(!) bezichtigingen had gehad in een paar maanden.
48 keer opruimen, 48 keer wachten, 48 keer feedback krijgen…
…ik word al moe als ik eraan denk.
En waarom verkopen we als makelaars een huis met losse afspraken?
Waarom vertellen ze volwassen mensen wat ze zelf ook kunnen zien?
Zo gaat het al tientallen jaren dus het lijkt logisch.
In werkelijkheid is het zo onlogisch als Donald Trump die klimaatconferenties gaat organiseren.
Iedereen doet elkaar na.
- Ook al is het onlogisch.
- Onpraktisch.
- Niet optimaal.
- Veel meer rompslomp dan nodig.
- Niet gunstig voor verkopers EN kopers.
Ik zal uitleggen wat ik bedoel.
Want wat zou wél logisch zijn als je een huis verkoopt?
Als je je huis snel wilt verkopen en wanneer het huis net in de verkoop gaat is het nieuw.
Fris.
Kopers hebben het nog niet gezien.
Stel dat je de prijs goed krijgt en de presentatie goed krijgt – dan krijg je reacties.
De vraag (hoeveel mensen interesse hebben) is groter dan het aanbod (want je hebt maar 1 huis).
Het zou dus logisch zijn om die mensen tegelijk te laten komen. Op 1 moment. Want:
- Je hoeft maar 1x op te ruimen, of het nu 3 reacties zijn of 33
- Kopers zien dat er meer kapers op de kust zijn
- Het is transparant
- Je kunt kopers ruim de tijd geven om het huis op hun gemak te bekijken
- Je krijgt alle vragen ineens
- Je krijgt in één keer alle feedback zodat je in één keer dingen kan aanpassen als dat nodig is
- Je kunt de kijkers allemaal compleet informeren na de bezichtiging omdat je van alle mensen tegelijk de vragen krijgt
- Je makelaar zit niet 33x in de auto, hoeft niet 33x hetzelfde verhaal af te draaien en is niet bezig met 33 losse afspraken te plannen. Hij kan zich concentreren op wat belangrijk is – marketing voor jouw huis dat je snel wilt verkopen
Wat zou onlogisch zijn?
Juist. Losse afspraken. Losse bezichtigingen.
Met losse afspraken:
- Moet je elke keer opruimen en je plannen wijzigen
- Ziet geen enkele koper dat er nog concurrentie is
- Krijg je wantrouwen als de makelaar zegt dat er veel belangstelling is
- Heb je beperkte de tijd voor elke bezichtiging
- Krijg je vragen niet ineens, maar allemaal los
- Krijg je verspreid feedback zodat je constant nieuwe dingen hoort om aan te passen
- Kun je kijkers niet compleet informeren omdat je niet alle vragen ineens hebt gekregen
- Zit de makelaar 80% van zijn dag in de auto, of bij bezichtigingen, of aan de telefoon om de agenda in te plannen. Dat gaat allemaal af van de tijd die hij heeft om marketing te doen voor jouw huis dat je snel wilt verkopen.
Maar omdat het al tientallen jaren zo gebeurt blijven we dat doen.
Best gek.
Het laatste wat je moet doen is losse bezichtigingen inplannen.
Organiseer een open huis, neem vier weken de tijd voor marketing en laat dan pas de kopers komen.
Gebruik de hefboom van vraag en aanbod in je voordeel.
Tip 2 – Zorg dat je bovenaan staat bij Funda.
97 van de 100 huizen op Funda staan op een slechtere plek dan nodig. Dat is niet onze mening, het is een feit.
Ze worden lager ingedeeld omdat de verkopend makelaar niet alles heeft ingevuld. Funda ziet de vermelding dan als ‘niet compleet’.
Daardoor komt jouw huis dat je snel wilt verkopen lager dan huizen die wél compleet zijn.
Dat dachten wij ook. Tot we zagen dat Funda dit ooit getest had en concludeerde dat je tot tot 11x meer aandacht voor je huis krijgt als je bovenaan staat.
We testten het zelf.
Het is waar.
Je huis komt als eerste in de lijst, kopers zien jouw huis vaker en je hebt meer kans op bezichtigingen en biedingen.
Bovendien is het simpel om bovenaan te komen. Niet duur. Niet moeilijk. Een kleine moeite.
Je moet gewoon compleet zijn. Je gaat iets verkopen met 5, 6 of 7 getallen voor de komma. Dan is compleet invullen toch geen te grote moeite?
Tip 3 – Wees héél voorzichtig met opstartkosten (en opzegkosten al helemaal)
Je betaalt een makelaar om je huis snel te verkopen. Liefst snel tenminste.
Toch?
Waarom gaan dan zoveel mensen akkoord met torenhoge opstartkosten en torenhoge opzegkosten.
We verkochten het appartement van Cindy in Hengelo. Haar vorige makelaar had het een jaar geprobeerd, zonder succes. Wij verkochten het wel met de methode die ik hier beschrijf.
We maakten de rekening op en kregen een telefoontje van de notaris. Het bleek dat haar oude makelaar een rekening had ingediend die bijna net zo hoog was als onze rekening.
Ze moest dus bijna net zoveel betalen aan de man die haar huis niet had verkocht als aan de man die haar huis wel had verkocht en snel ook.
Dit beperkt zich trouwens niet tot een paar dubieuze makelaarskantoortjes. De man in kwestie was, net als wij toen, een NVM makelaar.
Een verzoek om de rekening wat te temperen werd trouwens bot geweigerd met de opmerking: “het staat in contract, dus de klant moet gewoon betalen”.
Tsja.
Zo kun je ook zakendoen.
Moraal van het verhaal?
Als je een contract onder je neus krijgt met enorme opstartkosten…
…Of een flinke trap na als je de verkoop intrekt of naar een andere makelaar gaat…
…maak je dan vlug uit de voeten.
Je kiest een makelaar om je huis te verkopen. Als hij of zij al flink geld verdient op het in verkoop nemen OF de bankrekening spekt als je de opdracht opzegt, dan heb je de verkeerde makelaar.
Ik ben trouwens niet anti-opstartkosten.
Als een makelaar laat zien waar het naartoe gaat en je hebt er vrede mee, gewoon doen.
Maar we zien ook contracten met € 750, € 1.000 en zelfs € 1.250 opstartkosten.
Daar zou ik als klant serieuze vraagtekens bij zetten.
En in elk geval geen handtekening
Ik ben wel anti-opzegkosten.
Het is belachelijk dat je als klant niet weg kunt wanneer je weg wilt.
Mocht het niet boteren met de makelaar of ben je niet blij met de service dan moet je kunnen opzeggen wanneer je wilt.
Als je dus zoiets onder je neus krijgt geschoven, doe jezelf een plezier en teken het niet.
Bedank me later maar.
Gratis hulp
We helpen elke dag mensen met alles rondom de verkoop van hun huis. Als er iets is waar je hulp bij nodig hebt, vragen over hebt of onze mening over wilt weten – neem contact op of reageer hieronder in de reacties. Geen verplichtingen, geen kosten en geen adders, gegarandeerd. De kortste route is een gratis rapport aanvragen. Dan heb je alle info in één keer op de goede plaats.
Maak jij deze 4 fouten bij de verkoop van je huis?
👉Download jouw gratis rapport👈
Download het gratis rapport direct en ontdek:
- Eén Fout Waarmee Je 4 Van De 5 Kopers Onnodig Voor Je Huis Wegjaagt.
- Hoe Laaghangend Fruit Verslaving Ervoor Zorgt Dat Je De Beste Kopers Misloopt.
- Vorige Eeuwse Drempels Die Duizenden Euro's Kosten.
- Hoe Een Bizar Getal Ervoor Kan Zorgen Dat Je 500% Meer Reacties Krijgt.
- Stressloos Verkopen Met De Meest Succesvolle Marketingtechniek Ter Wereld.
- Hoe Kopers Worden Weggestuurd En Afgewimpeld Zonder Dat Je Het Merkt
👉Download jouw gratis rapport👈