Hoe we huizen kopers over de beslissingsmuur helpen en daarmee het huis verkocht krijgen
18 augustus 2022 
4 min. leestijd

Hoe we huizen kopers over de beslissingsmuur helpen en daarmee het huis verkocht krijgen

Ná de bezichtiging draait het om verkoopvaardigheden om het huis te verkopen2.

 Bijna elke makelaar laat daar het mes in het varken steken en krijg het huis hierdoor niet goed verkocht.

 De fout die altijd gemaakt wordt bij bezichtigers is het nabellen.

 Een klant vertelde ons dat ze haar vorige makelaar vroeg of hij bezichtigers terugbelde. Zijn reactie?

“Nee. Als iemand echt serieus is dan bellen ze zelf wel”

 Dat is een (treurige) uitzondering, maar het gebeurt vaker dan je denkt.

 Andere makelaars bellen wel na. Vaak vragen ze dan:

 “Wat vond je van het huis?”

 Er komt een reactie en jij krijgt als verkoper dit soort feedback:

  • “De koper vond het toch te ver van de bushalte”
  • “De tuin is wat te klein”
  • “We oriënteren ons nog”
  • “We weten niet of we de hypotheek rondkrijgen”

 Dat lijkt misschien handig om te weten… maar je kunt er helemaal niks mee.

 Als iemand zegt: “ik vind het toch te ver van de bushalte” of “de tuin is te klein” – dan is dat een beetje gek. Want dat wisten ze vooraf al! Het is de 21ste eeuw, mensen Googelen voor ze gaan kijken.

 Dat is dus een klacht over het huis. Iets dat ze vervelend vinden. Maar het is geen bezwaar waardoor ze het huis niet zouden kunnen kopen.

 Zie het zo. Er zijn heel wat mensen in het huwelijksbootje gestapt met een partner die ‘eigenlijk niet hun type’ was. Dat is dus een klacht, geen bezwaar. 😊

Er zijn heel wat mensen in het huwelijksbootje gestapt met een partner die ‘eigenlijk niet hun type’ was. Dat is dus een klacht, geen bezwaar. 😊

 99% van de tijd krijgen kopers te horen: “ok, bedankt voor de feedback en succes met zoeken!”.

 De makelaar benadeelt daarmee de verkoper, de koper en zichzelf.

 We hebben de afgelopen jaren meermaals meegemaakt dat we een opdracht overnamen, oude reacties nabelden en het huis dan verkochten aan een oude reactie.

 Het is namelijk onze verantwoordelijkheid als professionals om huizen kopers over de beslissingsmuur te helpen.

Hoe we kopers over de beslissingsmuur helpen

Kopers over de beslissingsmuur helpen

 Dat is trouwens ook de reden dat sommige huis verkopers 10, 20, soms zelfs 50 bezichtigingen hebben… zonder 1 bod.

 Eén van de meest frustrerende dingen die er bestaan. Want zonder een bod op het huis heb je geen basis om verder te gaan en die voor de best mogelijke prijs te verkopen.

 Het is ook één van de meest onlogische dingen die er bestaan. Want iemand neemt zich de tijd om naar je huis te komen kijken, doet vooraf zijn huiswerk, bekijkt de woning…

 … en vertelt vervolgens niet wat hij de woning waard vind.

 Dat is toch raar?

 Maar er is een goede reden voor.

 Als je iemand namelijk vraagt: “wat vond je van het huis” dan krijg je hun mening.

 Maar waar bellen we echt voor?

 Niet voor hun mening. We bellen om een bod te krijgen, toch?

 Dus in plaats van: “wat vond je van het huis?” vragen we: “zou je een bod willen uitbrengen?”

 En geloof het of niet, maar die ene verandering zorgt er voor dat je van 2x zoveel mensen gaat horen wat zij de woning waard vinden.

 Want er zijn maar 3 mogelijke reacties op die vraag.

1 – ja

2 – nee

3 – klacht/bezwaar

Bij 1 is de reactie: “ok, wat mag ik voor u noteren?”.

 Bij 2 is de reactie: “Ok, dat begrijp ik. Voor ons is het altijd interessant om de visie te krijgen van kijkers zoals u. U wilt geen bod uitbrengen, maar na het huis gezien te hebben - wat zou de woning volgens u waard zijn?

 Zo krijg je vrijwel altijd een getal. Soms heel laag, soms erg dicht in de buurt. Soms iets waar je iets mee kan, soms niet. Maar in elk geval een opening. Een idee. Heel wat beter dan: ‘ik vond de straat te smal’

 Bij 3 is de reactie: “Ok, ik begrijp dat de bushalte ver is en dat het voor u een factor is. Daar rekening mee houdende, wat zou de woning dan voor u waard zijn?”

Het zou je verbazen hoe vaak je op die manier alsnog een huis kan verkopen. Door een koper die zichzelf realiseert dat het een klacht is. Geen echt bezwaar.


Gratis hulp 

We helpen elke dag mensen met alles rondom de verkoop van hun huis. Als er iets is waar je hulp bij nodig hebt, vragen over hebt of onze mening over wilt weten – neem contact op of reageer hieronder in de reacties. Geen verplichtingen, geen kosten en geen adders, gegarandeerd.   De kortste route is een gratis rapport aanvragen. Dan heb je alle info in één keer op de goede plaats.

Maak jij deze 4 fouten bij de verkoop van je huis?

👉Download jouw gratis rapport👈

Download het gratis rapport direct en ontdek:

Eén Fout Waarmee Je 4 Van De 5 Kopers Onnodig Voor Je Huis Wegjaagt.

Hoe Laaghangend Fruit Verslaving Ervoor Zorgt Dat Je De Beste Kopers Misloopt.

Vorige Eeuwse Drempels Die Duizenden Euro's Kosten.

Hoe Een Bizar Getal Ervoor Kan Zorgen Dat Je 500% Meer Reacties Krijgt.

Stressloos Verkopen Met De Meest Succesvolle  Marketingtechniek Ter Wereld.

Hoe Kopers Worden Weggestuurd En Afgewimpeld Zonder Dat Je Het Merkt

 👉Download jouw gratis rapport👈


Over de schrijver
https://willemnijs.nl
Reactie plaatsen