Makelaar kiezen voor je huis, de 3 mogelijkheden
13 augustus 2022 
7 min. leestijd

Makelaar kiezen voor je huis, de 3 mogelijkheden

Als je wilt weten hoe je jouw huis verkoopt voor de beste prijs, in de kortst mogelijke tijd én met zo min mogelijk gedoe… dan is dit artikel belangrijk voor je. Als de opbrengst je niks uitmaakt, je er ook vrede mee hebt als het niet in deze eeuw wordt verkocht en het heerlijk vond om 46x je hele huis aan kant te maken voor losse bezichtigingen, dan is dit artikel alleen maar frustrerend voor je.

Je gaat niet verkopen omdat je zoveel mogelijk euro’s voor je huis wilt of omdat je het zo geweldig vind om bezichtigers over de vloer te hebben. Ook niet omdat je het fijn vind om je huis steeds spic en span te hebben en om de tafel te gaan zitten met makelaars. Je gaat verkopen omdat je verder wilt. Het ene hoofdstuk wordt gesloten, het volgende start. Maar pas als je huis verkocht is.

Hier zijn je drie opties om die verkoop voor elkaar te krijgen:


Optie 1 – de plaatselijke makelaar

De lokale makelaar

Tot een paar jaar geleden had je maar één optie. Je belde de makelaar die bij je in de buurt zat en die ging het verkopen. Soms waren er meerdere makelaars in de buurt en nodigde je er een paar uit. Daar komt het hele idee van de ‘lokale makelaar’ vandaan. Uit de tijd dat je geen andere keus had.

Het is 2022 als we dit schrijven en de wereld is compleet veranderd. Alle informatie die vroeger alleen beschikbaar was via een makelaar is nu vrij toegankelijk met bronnen als Google Earth, Kadaster Online, Cbs.nl en nog veel meer. Doe een uur research naar een bepaald huis, een bepaalde straat of een bepaald gedeelte van een wijk en jij weet als consument gegarandeerd meer dan de plaatselijke makelaar.

Vergelijk het met een huisarts. Als je een uur onderzoek doet over een specifieke aandoening dan weet je er meer van dan je huisarts. Niet omdat die slecht in zijn vak is, maar omdat het simpelweg onmogelijk is om al die informatie op elk moment paraat te hebben en actueel te houden.

Voordelen zijn dat je niet veel hoeft te zoeken en dat je desnoods even kan binnenlopen. Het is vooral makkelijk. Nadeel is dat je niet zeker weet of het de best mogelijke keuze is, terwijl het makkelijker dan ooit is om dit te ontdekken. De vraag: “hoe vind ik een goede makelaar” was ooit moeilijk te beantwoorden maar nu we een hele informatiewereld aan onze vingertoppen hebben is die tijd voorbij. Lange tijd was er niks anders, totdat de mogelijkheid opende voor een andere manier:


Optie 2 – De Internet / Discount Makelaar

De internet/discount makelaar

In 2005 kwam er opeens een optie bij. Makelaarsland opende zijn deuren. Ze waren de eerste NVM Internetmakelaar en introduceerden het idee om een huis verkopen ‘samen’ te doen. Makelaarsland zorgt voor de presentatie op Funda, regelt onderhandelingen en doet de juridische afwikkeling. Jij als woningeigenaar zorgt voor de bezichtigingen.

Het liet de nodige stof opwaaien bij traditionele makelaardij. De verontwaardiging was groot en een aantal traditionele makelaars vielen over elkaar heen om te roepen hoe ‘onprofessioneel’ het was. Zelfs vandaag de dag is het nauwelijks anders. Linkedin discussies ontaarden in no-time in verhalen over beroepsethiek, professionaliteit en de quote: “dat is geen échte makelaar”. Het voorbeeld van Makelaarsland inspireerde overigens tientallen andere makelaars om een kloon van het concept op te zetten.

Wij hadden er toen geen moeite mee en vinden het nu nog steeds prima. Een lokale makelaar zit bij je in de buurt en doet bezichtigingen voor je, een Internetmakelaar zit niet bij je in de buurt en doet geen bezichtigingen. De ene kost wat meer, de ander kost wat minder. Natuurlijk zegt de ene dat je veel beter met hem of haar kunt werken dan met die ander – maar zo werkt reclame nou eenmaal.

Voordeel van een Internet en/of discount makelaar is dat het goedkoper is dan je plaatselijke makelaar. Je kunt als verkoper ook wat meer controle houden over het proces. Nadeel kan zijn dat je zelf de bezichtigingen moet doen (al blijkt voor de meeste mensen dat dit best leuk is om te doen) maar belangrijker nog – dat de Internetmakelaar op het gebied van marketing en promotie niet veel anders doet dan de traditionele makelaar. De kopers die je trekt met een traditionele makelaar trek je ook met een Internetmakelaar, want er gebeurt ongeveer hetzelfde aan promotie. Maar dat betekent ook dat de kopers die je mist met een traditionele makelaar jouw huis ook niet vinden met een Internetmakelaar!


Hoe marketing voor huizen werkt op dit moment

hoe het echt werkt

De gewone makelaar plaatst een bord, zet het online en gaat met bezichtigers aan de slag zodra die zich melden.

De Internetmakelaar stuurt een bord, zet het online en geeft je een seintje als er bezichtigers zijn.

Kort door de bocht en er zijn genoeg makelaars die meer doen dan wat hierboven staat… maar feit is dat een groot gedeelte van de huizen op de manier hierboven wordt aangeboden. Daarom kan het gebeuren dat 97,1% van de huizen niet bovenaan bij Funda staat bijvoorbeeld.

In 2009 zagen we dat het anders kon. Dat er mogelijkheden waren om met betere marketing en een betere verkoopmethode huizen sneller te verkopen waren tegen betere prijzen. Die methode gebruiken we nu al bijna 10 jaar om huizen door heel Nederland te verkopen voor marktwaarde of meer. Het heet: “Het Woning Verkoop Systeem”.


Optie 3 – Je huis beter verkopen met betere marketing

je huis verkopen betere marketing

Het Woning Verkoop Systeem is gebaseerd op een simpel idee. Hetzelfde simpele idee als waar miljardenbedrijven op gebouwd zijn. In de artikelen op deze site lees je er veel info over, maar kort samengevat komt het hierop neer:

Lancering + Marketing + Timing + Systeem = Best Mogelijke Prijs.

Een simpel voorbeeld.

Stel dat Apple een nieuwe telefoon gaat verkopen. Ze willen zoveel mogelijk kopers en de best mogelijke prijs voor hun product, net als jij voor jouw huis. Dus je huis verkopen, liefst zo snel mogelijk, voor zoveel mogelijk :-D. Dus wat denk je dat Apple het beste kan doen? Hieronder twee scenario’s. 1 gebaseerd op wat makelaars nu doen als ze een huis gaan verkopen, de andere gebaseerd op wat miljardenbedrijven doen om een product te verkopen.

Zoek de verschillen:


VERKOPEN OP DE TRADITIONELE MAKELAARDIJ MANIER

de traditionele manier van verkopen

Als het product (de telefoon in dit voorbeeld) klaar is zet de makelaar hem op de Apple website te koop. Hij schrijft er een tekst bij en wacht op reacties.

Zodra er iemand reageert belt hij diegene en maakt een afspraak in de Apple winkel zodat de geïnteresseerde de telefoon kan bezichtigen. Per bezichtiging / klant plant hij een half uur in om alles uit te leggen. Als er veel reacties komen dan plant hij ze allemaal achter elkaar in als losse afspraken in de winkel.

Als iemand een bod wilt doen overlegt hij het met Apple en kijkt of de transactie kan worden gedaan.


VERKOPEN OP DE MODERNE MANIER

de moderne manier

In plaats van wachten tot het product klaar is begint de makelaar al lang van tevoren met de marketing.

Hij bouwt de spanning op en maakt kopers enthousiast met goede marketing en informatie. Hij zorgt dat het bekend wordt bij potentiële kopers, investeert in zoveel mogelijk bereik met marketing en werkt naar een lanceerdatum toe.

Hij laat mensen niet vooraf kijken en al helemaal niet kopen voor de lanceerdatum. Als de lanceerdatum dan aanbreekt, opent hij de winkeldeuren en geeft alle kopers tegelijk de kans om het te zien en te ervaren voor zichzelf. De telefoons vliegen de winkel uit tegen (veel) hogere prijzen dan de concurrentie krijgt.

Dus welke methode denk je dat beter is?

Apple is een van de succesvolste bedrijven van deze tijd en doet het met methode twee. Elke nieuwe bioscoopfilm, elk nieuw concert, elke nieuwe product lancering doet het zo. Niet omdat die mensen stom zijn, maar omdat het geweldig werkt.

Wij weten het, want de afgelopen jaren doen we niks anders met de huizen die wij verkopen. Verkoopstatistieken van makelaars zijn in Nederland helaas nauwelijks openbaar, maar met simpel logisch nadenken kun je zelf de conclusie trekken dat deze methode weleens beter zou kunnen werken dan de manier die sterk lijkt op wat er begin 2000 werd gedaan om een huis te verkopen.



Welke makelaar verkoopt het snelst? Waarom het Woning Verkoop Systeem werkt:

De formule hebben we net getoond. Het huis moet worden gelanceerd met goede marketing. Vervolgens werken we naar een datum toe waardoor timing in ons voordeel werkt. Met een systeem op de dag van lancering krijgen we aandacht en biedingen voor de woning en lukt het om te verkopen voor marktwaarde of meer.

Wij geloven dat de traditionele manier van huizen verkopen achterhaald is en dat je jezelf als verkoper benadeelt als je verkoopt op een onlogische manier. Sinds 2009 hebben we honderden huizen door heel Nederland verkocht met dit systeem. Meer informatie is gratis en vrijblijvend en kan een wereld van verschil voor je betekenen bij de verkoop van je huis.

We helpen elke dag mensen met alles rondom de verkoop van hun huis. Als er iets is waar je hulp bij nodig hebt, vragen over hebt of onze mening over wilt weten – neem contact op of reageer hieronder in de reacties. Geen  verplichtingen, geen kosten en geen adders, gegarandeerd.

De kortste route is een gratis rapport aanvragen. Dan heb je alle info in één keer op de goede plaats.

Over de schrijver
https://willemnijs.nl
Reactie plaatsen