Kopers gooien onnodig spaargeld weg door dit misverstand
18 augustus 2022 
7 min. leestijd

Kopers gooien onnodig spaargeld weg door dit misverstand

Elke dag zijn er kopers die een huis kopen en al hun spaargeld in de hypotheek storten omdat ze denken dat dat de regel is…

…terwijl het nergens voor nodig is! 

Gelukkig lees jij dit artikel, want ik wil dit hardnekkige misverstand voor eens en voor altijd de nek omdraaien. 

Kopers krijgen constant te horen: "je moet de kosten koper uit eigen zak betalen". Dat is niet correct. Het is WEL mogelijk om kosten koper mee te nemen in je hypotheek. 

De regel is dat je hypotheek maximaal zo hoog mag zijn als de marktwaarde van het huis. 

Maar hypotheekadviseurs hebben dat vertaald naar: je hypotheek mag maximaal zo hoog zijn als de koopsom van het huis". 

Die twee dingen lijken op elkaar maar ze zijn NIET hetzelfde. 

Want MARKTWAARDE en KOOPSOM zijn twee verschillende dingen.

KOOPSOM 

=

De prijs die je aan de verkoper betaalt


MARKTWAARDE

=

De waarde die de taxateur vaststelt

Hier een voorbeeld: 

Stel dat je morgen een huis koopt voor 250.000.

De koopsom is dan 250.000.

Maar hoeveel hypotheek je voor het huis kunt krijgen wordt bepaald door de marktwaarde.

Als de taxateur een marktwaarde vaststelt van € 250.000 dan is de maximale hypotheek ook € 250.000. 

Als de taxateur een marktwaarde vaststelt van € 230.000 dan is de maximale hypotheek € 230.000. Dus € 20.000 minder dan waar je het huis voor koopt! 

Als de taxateur een marktwaarde vaststelt van € 262.500 dan is € 262.500 de maximale hypotheek. Dan kun je dus € 12.500 méér lenen dan waar je het huis voor koopt. 

Met andere woorden - als het huis hoger wordt getaxeerd dan de koopsom dan kun je de kosten koper meenemen in je hypotheek.

Maar het allerbelangrijkste punt is het volgende:

TAXEREN IS GEEN EXACTE WETENSCHAP

Mensen denken vaak dat taxeren een exacte wetenschap is of dat het weinig uitmaakt welke taxateur er taxeert, ze komen toch hetzelfde uit.

Niets is minder waar.

Laat drie taxateurs komen bij een huis en je krijgt drie verschillende waardes. Een marge van 10% tussen de hoogste en laagste taxatie is niet ongebruikelijk.

Dat klinkt misschien niet zo schokkend, maar in praktijk ziet dat zo uit:

Taxateur 1: € 250.000

Taxateur 2: € 262.500

Taxateur 3: € 237.500 

Taxateur 1 taxeert op de koopsom, dus in dat geval moet je de kosten koper uit eigen zak betalen. Dat kost je ongeveer € 13.000.

Taxateur 2 komt 5% hoger uit dan de koopsom. Dan hoef je maar € 500 uit eigen zak te betalen in plaats van € 13.000.

Taxateur 3 komt 5% lager uit dan de koopsom. Dan moet je niet € 13.000 betalen uit eigen zak maar € 25.500 betalen! De kosten koper plus het verschil tussen de koopsom en de marktwaarde. 

Bij veel kopers wordt dit aan het toeval overgelaten. De hypotheekadviseur geeft een taxateur de opdracht en dan is het hopen dat de uitslag goed is. 

Maar dit gaat om zo'n groot risico en zoveel geld dat wij dit voor onze klanten juist niet aan het toeval overlaten. Ik adviseer jou om dat ook niet te doen, daarom leg ik je hieronder uit hoe we het risico op problemen zo klein mogelijk houden. 

Het verschil tussen een huis hoger of lager taxeren hangt van allerlei dingen af, maar één van de grootste factoren is de onderbouwing. Taxateurs moeten beter dan ooit een dossier kunnen onderbouwen. Als je een taxateur kunt helpen met een dossier opbouwen dan is driekwart van de strijd gewonnen. 

Maar daar zit ook meteen het probleem. 

99% van de hypotheekadviseurs heeft nog nooit een huis verkocht, nog nooit een huis getaxeerd en nog nooit een waarde onderbouwend dossier moeten samenstellen. 

Dus ze laten dit volledig over aan de taxateur.

Verderop lees je nog een praktijkverhaal van hoe dat kan aflopen en hoe het vaak gaat. Kort samengevat - het is geen goed plan om dit helemaal uit handen te geven en te hopen dat het goed gaat. 

Omdat we meer dan 1.000 huizen hebben verkocht is het opbouwen van een dossier inmiddels een tweede natuur geworden. Het is voor ons dus een stuk makkelijker om te onderbouwen omdat we dezelfde taal spreken als de taxateur. 

Als we aankopen voor een klant dan doen wij het leeuwendeel van de waarde onderbouwing en het dossierwerk zodat de taxateur in een gespreid bedje komt. Vervolgens leggen we contact met taxateurs in de omgeving en stemmen eventuele problemen af vóórdat de taxatie gebeurt. 

We doen het elke dag en daarom kunnen we ervoor zorgen dat onze klanten altijd duizenden euro's van de kosten koper meenemen in hun hypotheek. Regelmatig komt het zelfs voor dat ze helemaal niks uit eigen zak hoeven te voldoen bij het kopen van een huis.

Het is belangrijk om op alle slakken zout te leggen als je een hypotheek aanvraagt en daar hoort bij dat je zorgvuldig bent bij het uitzetten van de taxatie. Hierna zie je een praktijkvoorbeeld van een klant waarbij dat deel in het water viel. 

WAAROM JE BETER ALLES IN ÉÉN HAND KAN HOUDEN VOOR KLANTEN

We hielpen deze klanten bij het kopen van hun droomhuis. Ondanks een hoop concurrentie wisten we ervoor te zorgen dat de verkopers het bod van onze klant kozen en en we gingen dus gelijk verder met de hypotheekaanvraag,

We regelen altijd het totaalplaatje voor onze klanten, dus aankoop + taxatietraject + hypotheekaanvraag vanwege twee redenen: 

1. Zo kunnen we alles precies op elkaar afstemmen en valt er niks tussen de spleten door. 

2. We hebben keer op keer meegemaakt hoe rampzalig het loopt als we niet alles in één hand houden 

Dus je kunt je voorstellen dat ik niet stond te springen van blijdschap toen de klant me belde met het nieuws dat ze de hypotheek toch maar via hun kennis bij de bank gingen doen.

Ik waarschuwde nog dat ik geen goede ervaring heb met traditionele adviseurs. Ze vertelden me dat dit echt een sympathieke betrouwbare kerel was en dat hij ze had verzekerd dat het allemaal ‘makkelijk rondkwam’ en ‘eigenlijk maar een formaliteit was’. 

Dat stelde me niet gerust. Eigenlijk het tegenovergestelde. Ik doe dit al zo lang dat ik een allergische reactie krijg als ik hypotheekadviseurs iets hoor zeggen dat neerkomt op: "geen probleem, ik krijg dit moeiteloos rond".

Maar het maakte niet uit wat ik zei - ze hadden volledig vertrouwen in deze beste man. Hij had gezegd dat hij alles zo geregeld zou hebben, hij werkte voor een grote bekende bank en hij kwam echt heel betrouwbaar over.

Een paar dagen later stonden ze op mijn voicemail met de vraag om een spoedoverleg en kreeg ik deze app: 

kosten-koper-probleem

 

Ik weet niet hoe je de toekomst voorspelt met theebladeren of koffiedrab en ik heb geen kristallen bol… 

… maar in dit geval wist ik precies wat ze me gingen vertellen tijdens ons spoedoverleg. 

Het maakt niet uit hoe stressvol de situatie is - als je het meer dan honderd keer meemaakt wordt het routine. Ik vertel je dit omdat ik je dat graag wil besparen. 

Het gaat altijd hetzelfde: 

1. Eerst hoor je dat alles makkelijk rondkomt. Er is geen vuiltje aan de lucht en geen enkele reden tot zorg. Het is een peulenschil. Een eitje. Zo makkelijk dat een kleuter het nog kan doen! 

2. Dan ontstaat er een "onverwachts" probleem. Dat gebeurt omdat je adviseur steken laat vallen, op de automatische piloot werkt en niet alle puntjes op de i zet, maar wat jij krijgt te horen is dat het probleem onmogelijk te voorzien was. 

3. Dus je vraagt je adviseur om een oplossing, daar heb je hem voor en hij zei eerst zei dat alles goed kwam. Maar dat is inmiddels helemaal veranderd. Nu krijg je te horen dat het niet zijn schuld is, dat hij er niks aan kan doen en dat hij het erg vervelend voor je vindt. 

4. Ondertussen heb jij geen oplossing en mag je wel de rotzooi opruimen en opdraaien voor de gevolgen. 

Die punten kwamen dus 1 voor 1 langs tijdens ons telefonisch overleg.

Bij deze klant ging het mis bij de taxatie omdat de adviseur zich niet de moeite had genomen om een fatsoenlijk taxatiedossier op te bouwen of zelfs maar een minimale hoeveelheid voorbereidend werk erin had gestoken.

Het gevolg was dat klanten met een onverwachtse kostenpost van € 28.000 (ja, achtentwintigduizend euro, geen tikfout) dreigden te blijven zitten. 

Ze hadden om een oplossing gevraagd aan de adviseur maar die vertelde dat het niet zijn schuld was, dat hij er ook niks aan kon doen en dat het probleem niet op te lossen was.

ZO LOS JE EEN ONOPLOSBAAR PROBLEEM IN TWEE DAGEN OP

Dus daarom houden we alles in één hand. Omdat we weten wat er op het spel staat en we het te vaak hebben zien misgaan vanwege miscommunicatie of nonchalance. 

Deze klanten waren gewaarschuwd. Ze kozen er zelf voor om het risico te nemen. En de adviseur waar ze zoveel vertrouwen in hadden liet ze natuurlijk in de kou staan. 

Ik zal niet liegen – toen ze me belden om hulp fluisterde het duiveltje op mijn schouder in mijn oor: 

“Waarom zou jij de rotzooi opruimen? Ze wilden dit toch laten regelen door die bankheld op sokken? Waarom zou je nu een vinger uitsteken om ze uit de brand helpen?”

Het engeltje op de andere schouder zei toen verontwaardigd:

"Nee, je kunt die mensen niet in de kou laten staan. Ze gaan niemand anders vinden die dit probleem voor ze oplost en dan gaan ze ze de boot in voor € 28.000 omdat ze een inschattingsfout maakten. Je weet dat jij het voor ze kan oplossen, dus help die mensen uit de brand." 

Het duurde een paar seconden. 

Toen won het engeltje. 

We hebben allemaal weleens de verkeerde mensen vertrouwd. Het is niet makkelijk om in te schatten wie echt het beste met je voor heeft en wie er uit zijn nek kletst. 

Dus ik besloot om ze te helpen

Binnen twee dagen kon ik rechtzetten wat er scheef was gelopen en wat hun hypotheekadviseur had bestempeld als: "niet op te lossen". 

Hieronder zie je hun reactie.

app van de valkuilen van het verkopen van een huis

Als je wilt dat we jou hierbij helpen, maak dan niet dezelfde fout als deze mensen. Voorkomen is altijd beter dan genezen en je bespaart jezelf een hoop stress en geld als je me vanaf het begin af aan laat helpen bij de jouw aankoop. 

Loop je droomhuis niet mis en download snel het rapport met onmisbare tips voor kopers op: 


👉👉👉Download jouw gratis rapport👈👈👈


Ontdek:


🧨Hoe Je Huizen Toegestuurd Kunt Krijgen Nog Vóór Ze Op Funda Staan 


🧨Drie Aankoop Valkuilen Waar Bijna Elke Koper Invalt (en hoe je ze vermijd) 


🧨Hoe Je Verkopers Laat Kiezen Voor Jouw Bod (ook als er andere hogere biedingen liggen) 


🧨Het Misverstand Dat Ervoor Zorgt Dat Kopers Onnodig Al Hun Spaargeld Aan Kosten Koper Kwijtraken 


🧨Waarom Je Bod Nu Niet Serieus Wordt Genomen En Hoe Je Dat In Eén Klap Verandert 


🧨Zeven Verborgen Opties Om Meer Hypotheek Te Krijgen Zonder Torenhoge Maandlasten 


👉👉👉Download jouw gratis rapport👈👈👈



Over de schrijver
https://willemnijs.nl
Reactie plaatsen