snoer wijsneuzerige voor altijd de mond

VERBORGEN GEBREKEN STAPPENPLAN

De verhuizing is voorspoedig gelopen en je bent gesetteld. Nu komt het nog wel eens voor dat er vervelende dingen gebeuren. Dingen die je niet hebt voorzien, of misschien wel. Dingen die je niet zijn verteld of waar je niet op hebt gerekend. In dit artikel vind je de beste manieren waarmee jij ervoor kunt zorgen dat je niet de pineut wordt.

 

 

Oh oh…het is kapot

 

De meest gehoorde klacht bij mij is dat mensen een huis hebben betrokken en ontdekken dat er iets kapot is. Vaak gaat het dan om apparatuur, of iets anders dat ze niet hebben getest.

 

Ja, ik weet dat die laatste zin vervelend klinkt. Maar dit boek barst niet voor niets bijna uit zijn voegen van voorzorgsmaatregelen, waarschuwingen, dialogen en checklists. Jij bent als koper verantwoordelijk voor jouw onderzoeksplicht en dat betekent nogal wat!

 

Je hebt de koopakte doorgelezen en daarin was vermeld dat je het huis accepteerde in de staat waarin het zich bevond toen jij het zag. Dat betekent dat je bij de laatste inspectie hebt gecontroleerd en het zich in dezelfde staat bevond. Je hebt de lampjes getest, verwarming, water, gaskookplaat, tuinverlichting, deuren, rolluiken en ga zo maar door.

 

Als een van die dingen nu kapot blijkt kunnen we heel kort zijn. Dan heb je pech. Het is niet omdat ik zo’n botterik ben, dat zijn gewoon de regeltjes. Je kunt niet van de verkoper verwachten dat hij garantie geeft tot in het hiernamaals op een huis. 

 

Wind jezelf er niet te veel over op, bij praktisch iedereen komt wel zoiets voor.

 

Het wordt een HEEL ander verhaal als je een gebrek pas later ontdekt, DAT DE VERKOPER HEEFT GEWETEN en dat jij niet hebt KUNNEN weten.

 

Een lekkende douche

 

Een waar gebeurd verhaal uit eigen ervaring. Een van mijn klanten had ik begeleid bij de aankoop van een woning. Tijdens de inspectie zag alles goed uit. We onderhandelden, verdienden aardig wat geld in dat proces en we konden verder met de koopakte. Bij de koopakte werd specifiek vermeld dat er een lekkage was bij de douche en dat deze verholpen zou worden.

 

Alles verliep verder perfect. We deden de oplevering, ik liep de checklist na en voerde nog een aantal andere handelingen uit om te checken of alles in orde was, maar er was verder niets te ontdekken. 

 

Een dag erna belde de koper me om aan te geven dat de douche nog steeds lekte. En dat was raar, want we hadden duidelijk gezien dat de doucherand opnieuw was gekit om de lekkage te verhelpen.

 

Het bleek dat de verkoper over de oude kit heen was gegaan (nooit doen…) en dat de lekkage helemaal niet verholpen was.

 

Hier hebben we het dus over een gebrek dat het woongenot in de weg staat, dat de verkoper wist (of had kunnen weten) en dat de koper niet redelijkerwijs had kunnen ontdekken. 

Als iets dergelijks gebeurt, volg dan het stappenplan om tot de beste oplossing te komen.

 

 


 

 Het Ultieme Gebreken Stappenplan

 

Ik ga je nu het ultieme gebreken stappenplan geven. Begrijp goed dat ik niet garandeer dat je wint of dat het allemaal lukt, maar ik zal je wel vertellen dat je in een groot gedeelte van de gevallen succesvol gaat zijn. Bovendien kost het je bijna niks én het zit juridisch allemaal perfect in elkaar. Je bent op deze manier bijna altijd beter voorbereid dan de mensen die je verantwoordelijk gaat houden.

 

Stap 1.                               Omschrijf

 

Het eerste wat je te doen staat is helder omschrijven wat nou eigenlijk het probleem is. Zorg dat je helder kunt omschrijven wat het probleem is en waarom het jouw woongenot verminderd. Dit is belangrijker dan je denkt. Sla de stap niet over en bepaal duidelijk wat het probleem is.

 

Stap 2.                               Stel op de hoogte

 

Nu je weet hoe je het probleem kunt verwoorden wordt het tijd om orde op zaken te stellen. 

Het eerste dat je moet doen is even de verkopende makelaar bellen en hem of haar op de hoogte stellen. Gebruik de volgende dialoog:

 

Hallo met X. Het gaat over de woning ik gekocht hebt op de …straat. Er is een probleem waarvan wij denken dat de verkoper het niet vermeld heeft of vergeten te zeggen. (een beetje tact kan geen kwaad.)

 

Geef het probleem aan.

 

Wacht de reactie af van de makelaar.

 

Zou u contact op kunnen nemen met de verkopers? We zouden graag verder gaan met wat dingen, dus het zou fijn zijn als we voor morgenmiddag even kunnen overleggen

 

Luister, het loopt niet altijd zo soepel als geschetst. Soms zal de verkopende makelaar in de verdediging schieten, soms zal hij zeggen dat hij niks meer eraan deed of 100 andere excuses. Draai gewoon de dialoog af en noteer met wie je hebt gesproken. Wacht vervolgens tot de dag erna 12:00.

 

Meestal heb je voor die tijd nog niks gehoord. Vaak wordt geprobeerd om je zoet te houden of gewoon niks te laten horen.

 

Op naar stap 3. 

 

Stap 3.                               Vraag netjes

 

Goed, het is tijd om alle betrokkenen er weer bij te trekken! Let goed op de instructies, want als je bij deze stap geen fouten maakt ben je al een heel eind op de goede weg.

 

Stel een briefje op waarin je het probleem schetst. Het ziet er ongeveer zo uit.

 

Beste verkoper,

 

Op datum X hebben we de leveringsakte getekend bij notaris X. Inmiddels hebben we de nieuwe woning betrokken.

 

We zijn echter op een probleem geland. Het probleem is (omschrijf het probleem). Gezien de aard van het probleem nemen wij aan dat jullie er ook last van hebben gehad.

 

Graag zouden wij een en ander samen oplossen om misverstanden te voorkomen. Ik zou het op prijs stellen als u binnen 7 dagen na ontvangst van deze brief contact met ons zou willen opnemen op telefoon nr. ….

 

Alvast bedankt!

 

Familie…

 

 

Weet je nog in die checklist van de koopakte? Dat ik vroeg wat het nieuwe adres van de verkopers was? Komt nu fijn van pas hè? 

 

Stuur de brief op (duidelijk dateren), en bewaar een kopietje voor jezelf. Kan zijn dat later wordt ontkend dat de brief ooit is verstuurd.

 

Stap 4.               Vraag nogmaals (minder netjes)

 

Hopelijk heeft de verkoper contact opgenomen en is het een en ander geregeld. Soms zal er trouwens nogal nors worden gereageerd of ergens in de trend van: “Wij wisten het niet”, of “Kunnen wij niks aan doen”.

 

Neem dan enige afstand en geef aan dat het niet in de koopakte was opgenomen en dat je sterk het idee hebt dat het probleem al bestond toen het nog niet in jouw bezit was. Geef aan dat je het graag samen zou willen oplossen.

 

Maar stel er komt geen voorstel van de verkoper. Nu moet je het iets professioneler gaan aanpakken. Stel opnieuw een brief op.

 

Beste verkoper,

 

Op datum X hebben wij u een brief gestuurd in verband met probleem X. Een kopie van die brief is bij deze brief gevoegd,

 

Tot noch toe hebben wij echter geen toereikend voorstel tot het oplossen van het probleem mogen ontvangen van u. Zoals al eerder vermeld zouden wij graag een en ander willen oplossen zodat wij verder kunnen. 

 

Kunt u contact opnemen met ons binnen 7 dagen om te bekijken hoe we er samen uit kunnen komen?

 

Een kopie van deze brief is ook verstuurd naar uw verkopende makelaar en de notaris die de akte heeft gepasseerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Familie…

 

Stuur deze brief, met de kopie van de vorige AANGETEKEND naar de verkopers toe. Het is belangrijk dat je het aangetekend verstuurd. Bewaar ook het bewijs dat je krijgt bij het postkantoor. Stuur de brief via reguliere post naar de notaris en de makelaar.

Informeer je rechtsbijstandsverzekering en geef aan welke stappen je al hebt ondernomen. 

 

Stap 5.               Intimideer

 

Normaal gezien is er rond deze tijd een voorstel gedaan of een oplossing geopperd. Is dat niet zo, dan hebben we te maken met een hardnekkig geval en is het tijd om wat krachtigere middelen te gebruiken.

 

Stuur een derde en laatste brief. Opnieuw aangetekend naar de verkoper. Via reguliere post naar makelaar en notaris. Als volgt:

 

Beste verkoper,

 

Op datum X hebben wij u een brief gestuurd in verband met probleem X. Op datum X hebben wij u een herinnering gestuurd.

 

Hierbij geven wij u de laatste herinnering plus het laatste verzoek om de zaak in den minne op te lossen. Bij uitblijven van een reactie zullen wij gepaste stappen gaan ondernemen met behulp van de rechtsbijstandverzekering/advocatenkantoor X.

 

Graag willen wij u verzoeken contact op te nemen binnen 7 dagen met een voorstel tot oplossing. Gebeurt dit niet binnen 7 dagen zijn wij helaas genoodzaakt de zaak uit handen te geven.

 

Een kopie van deze brief is ook verstuurd naar uw verkopende makelaar en de notaris die de akte heeft gepasseerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Familie…

 

Als je een advocaat hebt, vraag dan of de advocaat wil helpen door een briefje te sturen naar de verkopers waarin hij aangeeft van de klachten op de hoogte te zijn. Advocatenbrieven hebben een grote intimidatiewaarde. 

 

Stap 6.               Laat actie ondernemen

 

De laatste stap is de vervelendste en maar zelden noodzakelijk. Toch moet het soms gebeuren. Licht de rechtsbijstandverzekering in over de situatie. Toon je dossier, geef ze kopieën van de brieven die je al hebt verstuurd. Vraag ze vervolgens om actie te ondernemen. 

 

 

 

Het interesseert een makelaar echt he-le-maal niks of het huis voor duizend euro meer of minder wordt verkocht.


⚠⚠⚠ KOPERS OPGELET! ⚠⚠⚠

👉👉👉 Download jouw gratis rapport 👈👈👈

🧨 Wil je weten hoe je als eerste nieuwe huizen in jouw zoekgebied kunt ontvangen (van alle makelaars, dus niet alleen van ons) nog vóór die huizen op Funda komen?

🧨 Wil je weten hoe je bij een huis de kosten koper meeneemt in je hypotheek zodat je niet alles uit eigen zak hoeft te betalen en spaargeld overhoudt?

🧨 Wil je weten hoe je voor een huis meer hypotheek krijgt zonder torenhoge maandlasten te hoeven betalen?

Als dat interessant voor jou is, download het gratis koper inforapport op:

👉👉👉 Download jouw gratis rapport 👈👈👈

Fouten Om Te vermijden E-book



Reactie plaatsen