Goedkoopste notaris verstandig?

NHG WONINGBEHOUD / LASTENVERLAGING NHG

Sinds 2013 biedt de NHG meer mogelijkheden dan voorheen op vlak van woningbehoud. De exacte regels en procedures zijn nu nog onduidelijk omdat de maatregelen nog maar kort bestaan. Zelfs bij afdelingen van banken die hierin gespecialiseerd zijn bestaat nog veel onzekerheid en verwarring. Veel maatregelen moeten zich in de praktijk nog uitwijzen.

De NHG zal de komende tijd steeds meer de richting opgaan van woningbehoud. Enerzijds in belang van de klant en om meer mogelijkheden te scheppen voor mensen die deze wens hebben. Anderzijds vanuit puur praktisch oogpunt. De gemiddelde verliesdeclaratie kruipt steeds dichter richting de € 50.000, met uitschieters beide kanten op. Verliezen van € 70.000, € 80.000 en soms € 100.000 komen voor.

Deze grote klappen zijn ook voor NHG een aanslag op de cijfes en de reserves. Misschien wel de beste manier om de hoogte van de verliezen in te perken is mikken op woningbehoud. Als NHG de mogelijkheid heeft jou in de woning te laten wonen en daarvoor een investering moet doen die (veel) kleiner is dan een verlies bij verkoop, dan is ze daar in veel gevallen toe bereid.

Elke bank heeft weer een iets andere procedures voor dit proces. De ene bank heeft er meer kennis over dan de andere, maar hier is het proces in een notendop:

Stapenplan Woningbehoud / Lastenverlaging

1.       Gegevens verzamelen

Voordat er gekeken kan worden of er mogelijkheden zijn voor behoud is het van belang om een goed overzicht te hebben van de belangrijkste financiele gegevens. Dit gaat met name over de verhouding tussen inkomsten en lasten

2.       Inkomensanalyse op basis van NHG rekenmodel

Wanneer het verzoek voor woningbehoud of lastenverlaging wordt ingediend zal er een berekening worden gemaakt.

Dit is niet dezelfde toets die je hypotheekadviseur voor je uitvoert om te kijken hoeveel hypotheek je kunt krijgen. We hebben dit jaar al meerdere malen gezien dat  mensen honderden euro’s betalen aan een adviseur voor een berekening die achteraf volledig incorrect is. 

NHG hanteert belangrijke rekenverschillen bij de berekening van jouw maximale lastenniveau in vergeklijking met de berekening voor jouw maximale hypotheek.

3.       Contact met geldverstrekker 

Als het huiswerk is gedaan moet contact worden gelegd met afdeling bijzonder beheer van je geldverstrekker. Hier kom je niet zo snel terecht en sommige klantenservice medewerkers zullen je zelfs vertellen dat de afdeling niet bestaat.

(Vorige week werd ik per ongeluk met de HR afdeling bij een bank doorverbonden. Ik vroeg of hij me kon doorverbinden met bijzonder beheer, maar hij hield bij hoog en laag vol dat ze geen afdeling Bijzonder Beheer hadden. Het feit dat ik ze wekelijks sprak en in de afgelopen vier jaar ongeveer zestig dossiers had afgewikkeld met de zogenaamd niet-bestaande afdeling maakte geen indruk. Uiteindelijk maar gewoon opgehangen en opnieuw gebeld, toen was het in een keer goed)

Als er contact is gelegd moet er tekst tekst en uitleg worden gegeven over de bedoeling, de stappen en de berekening.

4.       Invullen eventuele missende gegevens/toelichten inkomen/uitgaven 

 De geldverstrekker zal aangeven of er aanvullende vragen bestaan en welke zaken ze verder nodig hebben.

 5.       Afhandeling omzetting hypothecaire situatie

 Als het verzoek wordt ingewilligd wordt u geinformeerd over de nieuwe situatie, het nieuwe lastenniveau en de concrete praktische afwikkeling.

Begeleiding

Op dit moment bevind woningbehoud en lastenverlaging in de “Wilde Westen fase”. Banken krijgen er sporadisch mee te maken en elke situatie is anders.

We hebben inmiddels tientallen mensen geholpen in net zoveel uiteenlopende situaties. Als u overweegt dit te doen kunnen we u wellicht helpen of doorverwijzen naar iemand die u kan helpen.

Als we u kunnen helpen en u wordt geaccepteerd als klant betaalt u alleen bij een succesvol eindresultaat. Slagen wij er niet in om woningbehoud mogelijk te maken en woonlasten omlaag te brengen betaalt u niets. Geen verborgen kosten, algemene voorwaarden in lettertype 2 of in lichtgrijze letters op een witte achtergrond.

Wanneer we stap 1 hebben voltooid en van u de benodigde gegevens hebben ontvangen kunnen we beoordelen of we u kunnen helpen. Binnen 1 werkdag nadat u alle stukken heeft aangeleverd ontvangt u onze reactie. Wilt u hiervoor in aanmerking komen en vrijblijvend onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, doe dan een aanvraag.

 

Reactie plaatsen